Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Z oblak na silnici.

Zajímavé modely automobilů - Z oblak na silnici. Podzim 1918. Právě skončila 1. světová válka a miliony lidí si konečně oddechly, že skončila zatím největší řež v dějinách lidstva.

Jedním z těch, kteří si zrovna šťastně neoddechli, byl i známý francouzský letecký konstruktér Gabriel Voisin /1880-1973/. Válka a státní armádní zakázky na stovky letadel zajišťovaly jeho letecké továrně, kterou založil v roce 1906, dobrou konjunkturu. Ta teď, po skončení války, citelně polevila. A tak tento vynikající průkopník letecké techniky, který o sobě tvrdil, že letadlo vynalezl ještě před bratry Wrightovými, musel ve svých čtyřiceti letech začít uvažovat o tom, že začne od začátku s něčím jiným. Dochází k rozhodnutí, že místo letadel začne konstruovat a vyrábět automobily. Možná jej k tomu inspirovalo rozhodnutí jeho přítele André Citroëna, který stál před podobným dilematem a nakonec se po válce rozhodl ukončit výrobu ozubených kol a věnovat se výrobě automobilů.

Pro Gabriela Voisina nebylo jeho rozhodnutí lehké, ale nebylo také tak úplně náhodné a nelogické, jak by se na první pohled zdálo.

Ještě před válkou se ve své letecké továrně pokusil, spíše pro potěšení, zkonstruovat sportovní automobil. On, který o sobě tvrdil, že je králem konstruktérů, měl docela přesnou vizi toho, jak by auta, které chce konstruovat a vyrábět, měla vypadat. V té vizi totiž převažovalo hodně z pohledu leteckého konstruktéra a tak vozy, které začal konstruovat, se opravdu jak tvarem, technickou konstrukcí i materiálem lišily od tehdejšího průměru.

Voisin C28 Ambassade 1936

První pokusný vůz se značkou Voisin opouští továrnu 5. února 1919. Projekt a myšlenku dostal od André Citroëna, kterého tento typ nezaujal. A tak ve spolupráci s konstruktéry Artaudem a Dufresnem, kteří k němu přešli od Panharda, projekt v podstatě od základů přepracoval. Výsledkem byl vůz Voisin M 1, který se po náročných zkouškách začal roku 1920 sériově vyrábět jako Voisin 18/23. Byl to vůz s elegantní karoserií s prvky aerodynamiky a čtyřválcovým šoupátkovým motorem. Vyráběl se téměř 10 let. Voisin by nezapřel leteckého konstruktéra, kterému jde také o rychlost. Typ 13/23 dostane i podobu závodního vozu, který jako Voisin Laboratorie Grand s aerodynamickými tvary získal vítězství ve francouzské Grand Prix 1922.

Jiří Brož, Jiří Neruda


[ 27. 05. 2014 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 5162 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.