Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
Továrna se rozhodla pro testovací a propagační jízdy. A tak byla zvolena forma expedice africkým kontinentem, především pouští. Expedice, která dostala název „Černá výprava“ projela celým africkým kontinentem bez velkých problémů 28.000 km a dokázala, že tato konstrukce může zdolat i ten nejobtížnější terén. André Citroën po této zkušenosti založil společnost „Citroën-Citracu“, která měla pomocí kolopásových vozů zajišťovat výlety po Africe pro bohatou klientelu. Politické intriky nakonec tento záměr zmařily.
Na Pamíru – ve výšce 4576 m.
Přesto automobilka v roce 1931 připravila druhou expedici, nazvanou „Žlutá výprava“, která projela někdy za nelidských podmínek celou střední Asii od Bejrútu přes Himaláje až do Pekingu. Tentokrát ji tvořily 6-válcové typy C4 a C6F a opět dokázaly, že právě kolopásový automobil je schopen projet i ten nejnáročnější terén.
I přes tyto úspěchy nebylo praktické využití těchto vozů nebylo úplně jasné. André Citroën, který v té době věnoval všechny své síly přípravě nového vozu „Traction Avant“, odsunul tento projekt stranou. Jeho nečekaná smrt v roce 1934 znamenala pro továrnu ústup od dalších experimentů s kolopásovými vozidly. Nakonec firma od nich odstoupila.
Není bez zajímavosti, že této myšlenky se bez zábran chopili němečtí konstruktéři, kteří pochopili, že využití těchto vozů pro vojenské účely je úžasné. A tak koncem 30 let pro znovu vyzbrojovaný wehrmacht zkonstruovala firma Hanomag kolopásové obrněné transportéry „Mittlerer Schitzenpanzerwagen“ (Hakl) a PyKpfw IV. Firma Zündapp pak vyrobila pro armádu kolopásový motocykl „Kettenrad“. Během 2. světové války prokázala tato vozidla vynikající vlastnosti.
Po vstupu USA do války se této myšlenky chopila i americká armáda, pro kterou firma DODGE zkonstruovala kolopásový transporter (Half Truck).
Německý Sd. Kfz. 251 |
Americký M 21 Half Track |
Modely 1:43 firmy Schuco |
Ale duchovní otec této myšlenky – André Citroën – byl v té době již téměř zapomenut… Přesto jeho idea nalezla uplatnění i v poválečných letech. Tento Citroën C6 se šesti válcovým motorem rozvážel v Tyrolích „RAKOUSKÝ KURÝR“. V roce 1948 si dokonce zajel Rallye Monte-Carlo.
Jiří Brož, Jiří Neruda
Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.