Dlouhá léta mezi roky 1959–1971 vyráběná nákladní Tatra 138, jež jezdila převážně
na velkých stavbách pro svoji průjezdnost terénem. Vyvážela se z Kopřivnice
do mnoha států. Její obliba se stala i vzorem pro vývojáře firmy Směr, a tak po nákladní
Pragovce, o níž bylo již psáno, vznikla zinkoslitinová Tatra 138 jako sklopka.
Tato hračka velikostí odpovídala tehdejším matchboxům. Dnes zachované kousky
spíše zařazujeme mezi modely. Tatra měla gumová kola, vzadu i tupláky, a i rezerva
byla gumová. Některé kousky byly zjištěny i se skly v kabině. Do prodeje byla Tatra
expedována v průhledné plastové krabičce, pod vůz byl vložen při balení expediční
lístek. Dalším provedením byla tatáž Tatra 138, ale jako cisterna, podle některých
sběratelů už nebyla tak povedená.
Zkoumáním několika cisteren jsem zjistil, že byly 2 varianty, plná a druhá, pro úsporu materiálu dutá. Tater bylo jako předešlých Pragovek vyrobeno nezjištěné množství barevných kombinací. Další Tatra 138, byla plastová Tatra 138 jeřáb z Gumotexu n.p. Břeclav. Tatra spíše pro předškolní děti bez oken, o délce 42 cm a s háčkem na tahání provázkem. Jeřáb vždy žlutý s kovovou kličkou na ovládání. Existence těchto Tater byla zjištěna v oranžové a modrých barvách.
Tatru 148 na písek v oranžové barvě zná každý, u některých ročníků tehdejších dětí ji na pískovišti musel mít každý kluk, ale málokdo už si pamatuje, že několik let předtím okolo roku 1965 existovala Tatra 138 na písek. Tato Tatra byla o něco menší, vyráběli ji v Technoplastu. Tatra se vyráběla jen jako rychlosklápěč. Korba má dlouhý převis nad kabinou jako skutečné Tatry. Tatra má podvozek a kabinu z jednoho odlitku plastu a vnitřek kabiny s volantem je zespoda vsunut do kabiny.
Vzadu má dvě nápravy, ale jen vždy jedno kolo, chybí jí tupláky jako u skutečných. Častou závadou výrobku bylo vylomení dlouhých držáků přední nápravy, proto se asi dlouho nevyráběla a tudíž se jich moc nezachovalo. Tato 42 cm dlouhá Tatra má vpředu držák s dírkou na tahání provázkem a pod korbou je zalomená kovová tyčka, kterou se dá korba zvednout. Vyrobena byla v kombinaci žluté, modré a červené barvy, přičemž korba byla nejčastěji žlutá.
V plechovo-plastové kombinaci vyrábělo 26,5 cm dlouhou Tatru 138 i Kovodružstvo Náchod na setrvačník. Začátek výroby je datován podle pamětí na rok 1963. Za dlouhou dobu výroby vznikla v provedení sklápěčka, domíchávač, cisterna mléko a skříň v různých barvách a s různými potisky, třeba ČSAD, Pilsner Urquell či jako mrazírenský vůz. Domíchávač a sklopka mají za kabinou páčku, kterou se uvolní spouštění korby, pro pozvolné zvedání je pod korbou pružina.
Tatra, vyráběná v Kopřivnici, měla vzduchem chlazený, vznětový motor V8 o objemu 11,8 l a výkonu 132,5 kW (180k). Koncepce pohonu 6x6. Tatra má páteřový rám s nezávislým zavěšením kol, je to vynález technického ředitele Tatry Hanse Ledwinky. S koncepcí pohonu 4x4 měla Tatra označení 137, ta jako hračka existovala v provedení na kabel ve verzi sklopka či v sadě skříň a podvalník. Tato Tatra v provedení sklopka stála 85 Kčs a měla i mechanismus pro sklápění sklopky jištěný páčkou, po odjištění se sklopka sama zvedla. Jejím výrobcem byl Tatrasmalt.