Již několikrát jsem se zmiňovala, že ubrousky jdou s módou, ale i s dobou
a jejími událostmi.
Ani doba koronavirová toho nezůstala ušetřena. Decentně se problematiky zhostila
německá firma IHR (Ideal Home Range), která vydala kolekci ubrousků slavných
malířů ze 17.–19. století. Pod názvem „Hit virové kultury“ Masterpieces edition 2020
je prodává spolu s dalšími suvenýry společnost Curating Cambridge v kreativním
muzeu The Fitzwilliam Muzeum, a výdělek jde na podporu muzea a jeho sbírek.
Šest ubrousků z této kolekce se mi podařilo získat do sbírky. Vybrány byly obrazy významných malířů ze 16. až 19. století z různých zemí i výtvarných směrů. Všechny portréty byly doplněny rouškami ve stylu jejich dobového oblečení.
Alfred Émile Léopold Stevens byl belgický malíř, který dosáhl vrcholu kariéry v 60. letech 19. stol, kdy vystavoval obrazy na salónech v Paříži a Bruselu. Proslul náboženskými výjevy, a hlavně portréty moderních, velmi elegantních žen. Jednou z nich je i „La Liseuse” – „ČTENÁŘKA” z roku 1860.
Autorem obrazu skotského šlechtice ve slavnostním obřadním oděvu nazvaném „JOHN DOUGLAS, VÉVODA Z QUEENSBURY“, skotský šlechtic ve slavnostním oděvu, je malíř Carl (Charles) Boit. Tento autor známý hlavně tvorbou sklovitých emailů se narodil v roce 1662 ve Švédsku, ale žil a pracoval v Anglii, Rakousku a Francii.
John Everett Millais, anglický impresionista, namaloval „DRUŽIČKU“ (Bridesmaid) v roce r. 1851. Na ubrousku vidíme ještě jedno jeho pozdější dílo, „DVOJČATA, KATE AND GRACE HOARE” (The Twins…) z roku 1876.
Nejvýznamnější představitel vrcholné italské renesance Tizian, celým jménem Tiziano Vecellio změnil techniku olejomalby a ovlivnil další významné malíře, Rubense a Tintoreta. Na svoji dobu žil velmi dlouho a dosáhl uznání již za svého života. Obraz „VENUŠE A CUPID S HRÁČEM NA LOUTNU“, namaloval kolem roku 1560.
Významný portrétista, rytíř, představitel vlámského baroka a zakladatel anglického portrétu, žijící v Anglii na dvoře tělesně postiženého monarchy Karla I., Anthony Van Dyck má na ubrousku reprodukci obrazu „HRABĚNKA RACHEL DU RUVIGNY ZE SOUTHAMPTONU“ z roku 1638.
Při psaní článku mě napadalo, jak by se asi dnes umělci tvářili na svá díla.