Po Vánocích jsou druhou hlavní sezónou výrobců čokolád a cukrovinek Velikonoce.
Těm dominují především velikonoční vajíčka všech velikostí, celo -čokoládová,
plněná, zdobená, cukrová. Obalů je nepřeberné množství druhů – vajíčka jsou balená
ve staniolu, v papírových kazetách, ve skládačkách, v plechových krabičkách. V posledních
letech se objevují i velikonoční kalendáře, stejné jako jsou ty vánoční.
Kromě vajíček jsou velikonočním fenoménem samozřejmě zajíci ve všech podobách
i velikostech. Např. firma Lindt je známá svým zlatým zajíčkem /Goldhase/,
kterého poprvé uvedla na trh v roce 1952.
Řada firem se specializuje na sezónní sortiment, v Německu již léta existuje firma Gut Springenheide, která nabízí plněná vajíčka v pravých slepičích skořápkách. Firma spolupracuje s producenty vajec, kteří vyrábějí vaječné polotovary a skořápky jim zbydou. Firma vajíčka speciálním postupem vymývá a plní velmi lahodnými náplněmi. Firma tento produkt prodává celoročně a vyváží do celého světa.
První čokoládová velikonoční vajíčka se objevila v 20. letech minulého století v Itálii, od té doby se rozšířila do celého světa. Italové jsou specialisté na luxusní velikonoční vajíčka, která uvnitř obsahují drobné dárkové předměty, kromě toho jsou tato většinou velká vajíčka krásně balená v celofánu. Touto tradicí se pravděpodobně inspiroval zaměstnanec firmy Ferrero pan Salice, který počátkem 70. let přišel na myšlenku výroby Kinder vajíček pro děti – do malého vajíčka z mléčné a bílé čokolády byly vloženy drobné plastové hračky a z Kinder vajíček se stal fenomén a sběratelský obor.
Ve své sbírce mám i stovky obalů s velikonočním motivem na tabulkových čokoládách, a to i na starších obalech z 20. a 30. let minulého století. Překvapivě i v období socialismu firmy nejen nabízely tradiční sezónní sortiment, ale i několik druhů tabulkových čokolád s velikonočními motivy.
Velikonoční sortiment se v současnosti objevuje v obchodech již velmi brzy, prakticky pomalu po Vánocích, podle toho, na kdy připadnou v příslušném roce velikonoční svátky. Jestliže se vánoční zboží začíná vyrábět již v létě, tak velikonoční zboží vyrábí firmy již od podzimu.
Náš maloobchodní trh je plně zásoben jak tuzemským, tak dovozovým zbožím, a prakticky každý si na Velikonoce koupí čokoládové vajíčko a čokoládového zajíce.