Před 90 lety – roku 1927, vyjel na silnici švédského království první automobil značky
VOLVO. Vyjel z továrny na automobily v Götteborgu, kterou v roce 1924 založili
Assar Gabrielson a Gustaf Larson s myšlenkou vyrábět švédské automobily. Gabrielson
se tím zabýval už počátkem 20. let. Pracoval tehdy v továrně na ložiska SKF
a nadchnul pro tuto myšlenku i majitele továrny. S pomocí svého přítele Larsona
a za finanční podpory firmy SKF zakládají automobilku jménem VOLVO (česky: Já
jedu, já se kutálím).
První prototyp byl vyvinut už v roce 1925, ale nedostal se do sériové výroby. Zajímavé je, že oba nadšenci od počátku dbali na to, aby vozy Volvy měly elegantní vzhled. Přizvali proto k práci na designu karoserie švédského výtvarníka Helmera Mass-Olle. Na kvalitu designu svých vozů dbá společnost Volvo dodnes. Nutno říci, že oba tehdejší zakladatelé byli uhranuti designem tehdejších amerických vozů, a tak trvalo opravdu mnoho let, než se z toho vlivu osvobodili.
První sériový vůz opouští továrnu 14. 5. 1927 a je jím Volvo ÖV 4 „Jacob“ (Premium X). Zajímavé je to, že vůz měl karoserii kabriolet. Pro nás to divné není, ale v drsných severských podmínkách představit jako první otevřený vůz bylo dost odvážné. Potvrdil to nevelký zájem kupujících. Vedení brzy pochopilo svůj omyl a rozhodlo všechny vyrobené kabriolety předělat na limuzíny. Ty dostaly nové označení Volvo PV 4. (PV = Personvagen) (Universal Hobbies). Prodej se konečně slibně rozběhl. Americké okouzlení se projevovalo tím, že první Volva připomínala americké Fordky A. To potvrzuje i následující typ Volvo PV 653 s výrazně silnějším motorem. Také typ Volvo 658 má americký střih. Nejvíc se to však projevilo ve 30. letech. V roce 1934 uvádí americký Chrysler model Chrysler Airflow. Ten byl vytvořen v přísně aerodynamickém tvaru.
Aerodynamické prvky karoserií tehdy hýbaly evropskými automobilkami (Německo, ČSR, Francie) a tento trend zasáhl Ameriku. A tak ani Volvo nechtělo zůstat pozadu. Nový model Volvo PV 36 „Carioca“ je uveden roku 1936 (Landsdowne Models). Designer Ivan Öhrnberg se opravdu zhlédl v Chrysleru Airlfow a tak ho Carioca opravdu hodně připomíná. Byl to ale vůz velice moderní, s celokovovou karoserií, elegantního tvaru, s prostorným interiérem a šestiválcovým motorem. Vůz byl cenou určen bohatší klientele a tak bylo vyrobeno asi 500 kusů. Vedení proto zahájilo práci na novém projektu levnějšího menšího vozu, kterým měl být pokus o švédský lidový automobil. Bylo to Volvo PV 52 z roku 1937. I když tvarově připomínal Cariocu, lišil se předním sklem, nezapuštěnými reflektory, rezervní kolo bylo skryto v kufru, elektricky ovládaná palubní deska a odpružený volant.