Nálepky vín a alkoholů sbírám přibližně od roku 1981. Podnět ke sbírání jsem však
dostal již o pár roků dříve, kdy si můj starší bratr v letech 1965 -66 opisoval adresy
z cizích lahví, které úspěšně nalézal v popelnicích u tehdejšího hotelu Škoda, kde se soustřeďovala "lepší" společnost a tím také lepší alkoholy. Pamatuji si jako dnes, když jsem si taky "zkusil" poslat dopis firmě Bols a zakrátko jsem dostal hnědou obálku "vonící dálkou" formátu A5 s 15 etiketami.
Po roce 1981 jsem převzal
bratrovu sbírku, kterou jsem pak poměrně intenzívně rozšiřoval asi do roku 1995,
pak mé zasilatelské nadšení pomalu ochládalo a to hlavně "díky" malé úspěšnosti
odpovědí od firem a také skutečnosti, že jsem nálepky, lepené na čtvrtky A4, již
neměl kam dávat…… Časem jsem objevil krásu velmi starých nálepek a vzhledem
k tomu, že mne vždy nejvíce zajímaly nálepky champagne a cognacu, zaměřuji nyní
své úsilí právě na tyto nálepky. Zajímají mne samozřejmě i další staré nálepky vín
a alkoholů, zejména naše z období Rakouska-Uherska.
Tiskařské techniky nebudu popisovat, myslím že v dnešní době se vše dá najít na internetu, nicméně k výraznému používání litograf. nálepek docházelo přibližně od roku 1820, samozřejmě hlavní zásluhu na tom měl A. Senefelder. Např. v oblasti Champagne byl jedním z nejslavnějších kamenotiskařů Louis Barbat, který založil svou dílnu v Chalons sur Marne v roce 1833. Nálepky z jeho dílny jsou skutečně propracované, někdy rafinovaně jednoduché, někdy naopak složité. Další velmi staré kamenotiskárny byly R. Mollard, G. Nissou v Paříži, nebo E. Bruaux v Epernay.