Citroën Autochenille 1931

Autor: <(at)>, Téma: Zajímavé modely automobilů, Zdroj: Jiří Brož, Jiří Neruda, Vydáno dne: 10. 02. 2007

Automobilka Citroën uvedla během své existence celou řadu převratných a originálních technických konstrukcí, které vždy posouvaly vývoj automobilu kupředu.

Jednou takovou novinkou byl v roce 1922 kolopásový automobil Citroen B 2 „Kegress“. Novinka do té doby nepředstavitelná, spojovala přednosti kolového a pásového pohonu. Vůz vycházel konstrukčně z typu B 2 a jeho využití bylo zatím nejasné.

Model

Továrna se rozhodla pro testovací a propagační jízdy. A tak byla zvolena forma expedice africkým kontinentem, především pouští. Expedice, která dostala název „Černá výprava“ projela celým africkým kontinentem bez velkých problémů 28.000 km a dokázala, že tato konstrukce může zdolat i ten nejobtížnější terén. André Citroën po této zkušenosti založil společnost „Citroën-Citracu“, která měla pomocí kolopásových vozů zajišťovat výlety po Africe pro bohatou klientelu. Politické intriky nakonec tento záměr zmařily.

PamírNa Pamíru – ve výšce 4576 m.

Přesto automobilka v roce 1931 připravila druhou expedici, nazvanou „Žlutá výprava“, která projela někdy za nelidských podmínek celou střední Asii od Bejrútu přes Himaláje až do Pekingu. Tentokrát ji tvořily 6-válcové typy C4 a C6F a opět dokázaly, že právě kolopásový automobil je schopen projet i ten nejnáročnější terén.

I přes tyto úspěchy nebylo praktické využití těchto vozů nebylo úplně jasné. André Citroën, který v té době věnoval všechny své síly přípravě nového vozu „Traction Avant“, odsunul tento projekt stranou. Jeho nečekaná smrt v roce 1934 znamenala pro továrnu ústup od dalších experimentů s kolopásovými vozidly. Nakonec firma od nich odstoupila.

Není bez zajímavosti, že této myšlenky se bez zábran chopili němečtí konstruktéři, kteří pochopili, že využití těchto vozů pro vojenské účely je úžasné. A tak koncem 30 let pro znovu vyzbrojovaný wehrmacht zkonstruovala firma Hanomag kolopásové obrněné transportéry „Mittlerer Schitzenpanzerwagen“ (Hakl) a PyKpfw IV. Firma Zündapp pak vyrobila pro armádu kolopásový motocykl „Kettenrad“. Během 2. světové války prokázala tato vozidla vynikající vlastnosti.

Half truck

Po vstupu USA do války se této myšlenky chopila i americká armáda, pro kterou firma DODGE zkonstruovala kolopásový transporter (Half Truck).

Half truck
Německý Sd. Kfz. 251
Half truck
Americký M 21 Half Track
Modely 1:43 firmy Schuco

Ale duchovní otec této myšlenky – André Citroën – byl v té době již téměř zapomenut… Přesto jeho idea nalezla uplatnění i v poválečných letech. Tento Citroën C6 se šesti válcovým motorem rozvážel v Tyrolích „RAKOUSKÝ KURÝR“. V roce 1948 si dokonce zajel Rallye Monte-Carlo.

Monte Carlo