Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
Pro Gabriela Voisina nebylo jeho rozhodnutí lehké, ale nebylo také tak úplně náhodné a nelogické, jak by se na první pohled zdálo.
Ještě před válkou se ve své letecké továrně pokusil, spíše pro potěšení, zkonstruovat sportovní automobil. On, který o sobě tvrdil, že je králem konstruktérů, měl docela přesnou vizi toho, jak by auta, které chce konstruovat a vyrábět, měla vypadat. V té vizi totiž převažovalo hodně z pohledu leteckého konstruktéra a tak vozy, které začal konstruovat, se opravdu jak tvarem, technickou konstrukcí i materiálem lišily od tehdejšího průměru.
První pokusný vůz se značkou Voisin opouští továrnu 5. února 1919. Projekt a myšlenku dostal od André Citroëna, kterého tento typ nezaujal. A tak ve spolupráci s konstruktéry Artaudem a Dufresnem, kteří k němu přešli od Panharda, projekt v podstatě od základů přepracoval. Výsledkem byl vůz Voisin M 1, který se po náročných zkouškách začal roku 1920 sériově vyrábět jako Voisin 18/23. Byl to vůz s elegantní karoserií s prvky aerodynamiky a čtyřválcovým šoupátkovým motorem. Vyráběl se téměř 10 let. Voisin by nezapřel leteckého konstruktéra, kterému jde také o rychlost. Typ 13/23 dostane i podobu závodního vozu, který jako Voisin Laboratorie Grand s aerodynamickými tvary získal vítězství ve francouzské Grand Prix 1922.
Jiří Brož, Jiří Neruda
Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.