Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Sekce
Skupiny sběratelů
Podporujeme
Vyhledávání
Vyhledat text

KSK je i na facebooku
Poslední inzeráty
Český svaz filumenistů - zápalkové
nálepky
Modely a figurky » Modely » NTM - vozidla Präsident a Velox

NTM - vozidla Präsident a Velox

Modely - NTM - vozidla Präsident a Velox Zkratka NTM nás zavede do Národního technického muzea v Praze na Letné. Toto muzeum má ve svých sbírkách vystaveno, či v depozitu uloženo množství aut a jiné techniky. Pomohlo k tomu, aby se dva exponáty staly i vzorem pro výrobu oblíbených plastových modelů veteránků z továrny Igra v měřítku 1:36. Těmito veterány jsou auta Präsident z roku 1898 a Velox z roku 1906. Výhodou pro vývoj modelů byla právě ta skutečnost, že se na skutečných vozech dalo provádět měření rozměrů a následné přepočítání do zmenšení výše uvedeného měřítka. IGRA takto nakonec v následujících letech vyrobila 6 typů modelů československých autíček v několika variantách obměnou barev a doplňků, jako například Praga či Aero.

Autíčko Präsident vzniklo ve dvou variantách, typ bez střechy s označením 03A a typ s nataženou střechou s označením 03B. Vývoj tohoto modelu stál v té době 528 tis. Kč. Kdyby nebylo automobilových průkopníků, kteří v letech 1897 až 1989 vyrobili Präsidenta, nejstarší automobil ve střední Evropě, nebylo by dnes o čem psát. Präsident měl motor Benz z Německa a pracoval na směs petroleje a éteru. Pro propagaci byla důležitá cesta vozidla z 21. května 1898 z Kopřivnice do Vídně, kterou absolvoval za 14,5 hodiny jízdy s přestávkami s průměrnou rychlostí 22,7 km/h. Tohoto Präsidenta věnoval po příjezdu generální ředitel Fischer právě založenému rakouskému autoklubu, později se tento vůz ocitl ve vídeňském technickém muzeu. Vyrobeny byly v letech 1897 a 1898 dva vozy, druhý se zachoval právě v NTM v Praze. Jelikož muzeum Tatra v Kopřivnici nevlastnilo žádného Präsidenta, vyrobeného dávno předtím, než se v názvu továrny objevilo jméno Tatra, vznikla u příležitosti 80. výročí n.p. Tatra Kopřivnice přesná replika Präsidenta a zdobí dodnes muzeum Tatry. Muzeum bylo v poslední době přemístěno do lepších prostor. Auta Tatra se v minulých letech objevovala často na našich silnicích a byla vzorem pro výrobu hraček a modelů, v dnešní době již jsou ve výrobě jen nákladní auta.

Druhým památným vozem již výše uvedeným, je autodrožka Velox z roku 1906. IGRA označila svůj model Velox se střechou 04A, a model se staženou střechou 04B. Označení autodrožka vzniklo tím, že uvedené vozy se vyvážely hodně do Ruska a v Moskvě a v Petrohradu byly hojně používány pro taxislužbu. Pražská továrna automobilů Velox vznikla roku 1906 ve dvanácti obloukových místnostech pronajatých od Rakousko-uherských státních drah v Negrelliho karlínském železničním viaduktu, v té době to byly největší garáže Rakousko – Uherska. Tento Velox měl jednoválcový kapalinou chlazený čtyřdobý motor. Tato velká firma vyrobila v dalších letech i silnější dvou a čtyřválcové automobily, a přesto zanikla už před vypuknutím 1. světové války.

Tyto veteránky nám vždy připomene reprízování televizního seriálu Chalupáři, kde je sbírala jedna z hlavních postav seriálu. Důkazem toho, že Präsident významně zasáhl do vývoje motorismu ve světě hovoří i fakt, že se dostal i na poštovní známky Mongolska.

Jiří Holinský


[ 12. 03. 2022 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 2122 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.